loading...
خبر ورزشی
varzesh8online بازدید : 103 دوشنبه 20 آذر 1391 نظرات (0)

 

 

برنامه پیشنهادی آماده سازی یک تیم فوتبال در زمان چهارهفته قبل از فصل

فوتبال ورزش خوبي است كه در آن هنرمندي ، چابكي ، حركت هماهنگ دسته جمعي و همكاري ملاك عمل است.

                                                                                                           ((
مقام معظم رهبري ))

زيبايي ، جذابيت ، هيجان و شور در ورزش فوتبال توانسته است اين ورزش را به عنوان شگفت انگيزترين ، پرطرفدارترين و بلكه محبوبترين رشته ورزشي قلمداد نمايد ، كه همانا در يك بازي فوتبال ميليونها انسان در سرتاسر دنيا در پاي صفحه تلويزيون ميخكوب مي شوند و با به ثمر رسيدن يك گل دل ميليونها نفر شاد و برعكس آن در همان لحظه نيز صادق است.

لذا با توجه به اهميت و ضرورت اين موضوع كه اصولاً در بحثهاي كارشناسي فوتبال كمتر به آن اشاره شده است برخود لازم دانسته در اين زمينه تحقيقي انجام داده و در اين راه استفاده از نظريات تجربي پيشكسوتان امر فوتبال و همچنين دانش مربيان و تئورسينهاي فوتبال اينجانب را ياري نموده است تا در قرن 21 و در زماني كه فوتبال كم كم خود را به عنوان بزرگترين پديده اجتماعي معرفي مي نمايد كمي عميق تربه اين ورزش نگاه كرده و آن را موشكافانه تر معرفي نمائيم.

مطالبي كه در اين تحقيق گردآورده شده است خالي از اشكال نمي باشد ، لذا خواهشمند است اين جزوه در اختيار كارشناسان امر قرار گيرد تا با استفاده از نقطه نظرات آنان بتوانيم مجموعه اي كامل و در قالب كتاب زيباشناسي فوتبال گردآوريم.

در پايان برخود لازم مي دانم كه از كليه دوستان و همكاران گرامي كه در گردآوري اين تحقيق بنده را ياري نموده اند تشكر و قدرداني نمايم



                                                                                                                                                                                  تهيه كننده : سيد محمد طباطبايي اصفهاني

برنامه پيشنهادي آماده سازي يك تيم فوتبال در زمان چهارهفته قبل از فصل با درنظر گرفتن بازيهاي دوستانه


درخلال تمرينات بدني ضروري است تمرينات تكنيك نيزدرهر جلسه انجام شود.

دوهاي سرعتي كوتاه و شديد با حداكثر توان، 10 متر، 20 متر، زمان فعاليت 3 الي 4 ثانيه ، 10 الي 20 ثانيه استراحت غيرفعال در بين هر فعاليت ، نسبت فعاليت به استراحت 1 به 3 .

دوهاي سرعتي كوتاه و شديد با حداكثر توان، 30 متر، 60 متر، زمان فعاليت 4 الي 10 ثانيه ، 20 الي 40 ثانيه استراحت غيرفعال در بين هر فعاليت ، نسبت فعاليت به استراحت 1 به 3 .

دوهاي سريع بلند با 70% الي 80% توان ، 100 متر، 200 متر ، 15 الي 30 ثانيه ، 45 الي 90 ثانيه استراحت فعال در بين هر فعاليت ، نسبت فعاليت به استراحت 1به 3 .

حجم تمرين : طول مدت يك جلسه تمرين فوتبال را گويند.

شدت تمرين بيشينه : بالاترين درجه اي از فشار تمرين است كه ورزشكار قادر است در يك زمان انجام دهد.

تمرين تداومي : تمريناتي كه به طور پيوسته درزمان طولاني انجام مي شود.

بهتر است كه تمرينات موازي در صبح و تمرينات غير هوازي در بعدازظهر انجام شود. درصورتيكه زمان اين كار ( يعني تمرينات در صبح و بعدازظهر) وجود نداشته باشد ، مي توانيد از فرمول زير استفاده كنيد.

تمرينات آماده سازي را ميتوان هر روز يا يك روز در ميان انجام داد.

برنامه تمريني :

1- گرم كردن عمومي بدن 5 الي 7 دقيقه

2-
دوهاي تداومي آهسته به مدت 15 دقيقه در هفته اول كه در پايان هفته چهارم به 50 دقيقه افزايش مي يابد.

3-
استراحت فعال ( كار با توپ ) به مدت 7 الي 10 دقيقه.

4-
دوهاي تناوبي كه طبق برنامه در مدت 20 الي 40 دقيقه همراه با تمرينات پلايمتريك ، قدرتي با تحمل وزن بدن ، كششي ، چابكي انجام شود.

تمرين تناوبي : تمريناتي كه در آن دوره هاي فعاليت شديد ، در دوره هاي فعاليت آرام و پراكنده انجام مي شود و فاصله كار و استراحت به شكل بهينه تقسيم مي شود.

نكته : تمرينات برنامه ريزي شده از نوع تمرينات فزاينده (Progressive Training ) بوده و اصل اضافه بار ( Over Load ) درآن رعايت شده است.

5-
استراحت فعال ( كار با توپ ) به مدت 7 الي 10 دقيقه.

6-
سرد كردن عمومي بدن به مدت 5 الي 7 دقيقه.


تحقيق دراصول زيباشناسي ورزشي ( فوتبال )

مقدمه

در ورزشها نيز مانند هنرها ، اركان زيبا شناسي و بخصوص قيود آن قابل بررسي است و براي هر ورزش درخاستگاه خود ، ورزشكاراني وجود دارند كه بينهايت به ايده آلهاي آن ورزش نزديك شده و زيباترين شكل آنرا كشف و يا ابداع مي كنند.

براي سادگي تحقيق ، ورزش فوتبال را بررسي نموده و ابتدا آنرا زيبا شناسي و سپس روشهاي برنده شدن را مطرح مي كنيم.

دراين خصوص سه بعد زمان ، حالت و چگونگي ، مكان براي الف – توپ ، ببازيكن ، پ – تيم ، ت – ورزشگاه ، .... و ساير موارد ، به ترتيب اهميت قابل تأمل است. بدين لحاظ لا قل دوازده ويژگي لازم است تا يك ورزش مثل فوتبال شكل زيبايي ارائه شود.



الف – ويژگيهاي مربوط به توپ

1- حساسيت زمان توپ !

مهمترين ويژگي حساسيت زمان بر روي توپ است كه بصورت كوتاه ترين اتلاف وقت ظاهر شود ، چه در حركت و چه در تغيير جهت توسط بازيكن . بعبارت ساده تر زيبايي در بعد زمان توپ آنستكه بينهايت مدت مكث يا در راه ماني آن كوتاه باشد !؟ بعنوان مثال با آنكه در انگلستان همه ويژگيها ( دوازده گانه و بيشتر ) بلحاظ زيبا شناسي ايده آلند، ليكن اين ويژگي ، يعني حساسيت زمان توپ ! فقط در اسپانيا فوق العاده بوده و شايد بدليل قدرت تصميم گيري بالا است كه آنها كمترين زمان را در حفظ يا ارسال توپ تلف مي كنند !؟

شماي مقابل مربوط به حركت بازيكن

حمله x ( رئال مادريد ) از نقطه 1 است

به نقطه 2 و عبور از سه مدافع !

-
مسير توپ با آنكه خيلي طولانيست ليكن

زمان بقدري كوتاه است كه مدافعين حداكثر

به نقاط C وB وA ميرسند !؟ درصورتيكه

حتي مكث در پاس دادن هم ( هرچند كوتاه !)

مي توانست مثلث C ، B ،A را باعث شود!

در تيمهاي اسپانيا با آنكه سريعترين بازي فوتبال را در صحنه به نمايش مي گذارند ليكن بازيكن ها كمتر ميدوند ! و بلكه توپ ميدود !؟ آنها وقتي ميدوند كه شرايط بازي اقتضا مي كند.

در نتيجه در تيمهاي اسپانيا انرژي كافي و دقت لازم جهت حمله ، دفاع ، ... و پاس دادن ، همواره وجود دارد.

2- حساسيت حالت و چگونگي توپ

ويژگي دوم از لحاظ اهميت ( در بين 12 ويژگي ) ، حساسيت روي حالت و چگونگي مسير توپ است . در تيمهاي ايتاليا عموماً حساسيت در اينست چگونه توپ را روي مسيري زيكزاك ، منحني ، ... و اشكال پيچيده جابجا نموده و باصطلاح دريپ بزنند. منتها از نوعي كه مسير توپ پيچيدگي لازم را جهت عبور از مدافع پيدا كند. در ايتاليا گرچه اين ويژگي به زيباترين وجهي به نمايش گذاشته مي شود، ليكن بازيكنها مجبور مي شوند

همواره همراه توپ باشند و در پايان بازي

ضمن آنكه خسته زمين را ترك مي كنند ،

تيم مقابل را هم خسته مي كنند. آنها احتمالاً

بسمت اسپانيائي ها تغييراتي در سبك خواهند داد .

در شماي فوق گرچه توپ از نقطه 1 به نقطه 2

رسيده ولي مسير خيلي سختي را مي پيمايد.

3- حساسيت روي مكان توپ

اگر تيم مقابل اصلاً حركتي نمي كردن آنگاه توپ را مي شد روي مسيري نسبتاً صاف و يا چند خط مستقيم بصورت شكسته وارد دروازه حريف نمود. در اينجا تنها شرط مهم و اساسي ارسال كردن توپ به يك

مكان مناسب درزمان مناسب است!؟ يعني اينكه

توپ را اولاً به چه نقاطي فرستاد( يا از چه

نقاطي عبور داد) و ثانياً چگونه توپ را سرويس كنند

تا دقيقاً به موقعيت مكاني مناسب دريافت كننده برسد .

دراينجا بايد توجه داشت كه نبايد ويژگيهاي ديگر را دخالت

داد و نميشود از حساسيت زمان كمك گرفته و بگوئيم

بايد چنان با سرعت عمل كرد كه انگار زمان براي تيم

مقابل متوقف شده و مجسمه اند ! زيرا حساسيت روي

مكان توپ مي تواند بسياري از زمانهاي تلف شده را حذف نموده و بعلاوه شانسهاي بيشماري را بدست آورد. بعنوان مثال آرژانتين سنبل حساسيت روي مكان توپ است . تيمهاي آرژانتيني غالباً از كناره ها توپ را روي دروازه فرستاده ولي با آنكه در ويژگيهاي ديگر چندان ماهر نيستند قادرند به صحيح ترين مكانها سانتر نموده و صحيح ترين دريافت و شليك به دروازه را داشته باشند البته درقسمتهاي ديگر زمين هم اغلب توپها را لو نمي دهند و خطاهاي دريافت و ارسال توپشان بلحاظ هدفگيري درست ، كم است.

ب- ويژگيهاي مربوط به بازيكن

4- حساسيت زمان بازيكن

سرعت عمل بازيكن چهارمين ويژگي مهم است كه نزد ژاپني ها به نهايت ميرسد . قبلأ ژاپني ها مسيرهاي زيادي را دنبال توپ مي دويدند و چون سرعت عمل و تحرك شخصي هم داشتند در آخر بازي مهارت مي يابند ليكن اينطور نيست و هيچگاه بدليل كوتاهي پاها ( نسبت به بالا تنه ) و يا كلاً كوتاهي قد و گامها نمي توانند مانند اسپانيائي ها بدون مكث توپ پاسكاري نموده و يا توپهاي سريع را با بازوبسته كردن لنگ شكار كنند !. البت آنها بسرعت بسمت توپ جهيده و باصطلاح ذاتاً سريعاً!

شماي مقابل كه مربوط به مسابقه

ژاپن و برزيل است بخوبي سرعت

عمل ژاپنيها را نشان ميدهد،

زيرا توپ ، يا خودش با سرعت

به دروازه حريف نزديك مي شود

و يا بهمراه بازيكن سريع ! فقط آنها به اين

دليل شانس گل زدن ندارند كه در ويژگيهاي

ديگربخصوص حساسيت مكان توپ ضعيفند!

در مقابل ايران ، در صورتي ناموفقند كه دائماً با يارگيري و قطع حس ، سرعت عمل آنها گرفته شده و باصطلاح در مواقع ضروري بازي آرام و حفظ توپ شود! ليكن بلافاصله طرحهاي سرعتي از نوع اسپانيايي برعليه آنها اجرا و كاري كنند كه ژاپني ها در مثلث هاي كوچك ABC زمين گير شوند و يا آنكه در صورت تلاش براي ABC شدن ، يعني بازكردن بازي، خسته شوند! بعبارت ساده تر ، هرجا دو سه تا ژاپني حضور دارند، چنان با سرعت توپ را بدوانند و پاسهاي بدون مكث و دقيق بهم بدهند كه آنها ندانند به چه سمتي حركت نموده و از تحرك افتاده و يا ناتوان و خسته شوند ، روحيه خود را ببازند و ايراني را قوي تر بدانند! نيز از آنجا كه ايراني ها در ويژگيهاي ديگر برتري نسبي دارند، بُرد آنها حتمي است. ( نكته : در پاس دادن هاي سريع ، چون هدف دروازه ژاپن نيست ( يعني بايد نباشد!؟) ، تمركز و كنترل آسان مي شود، آنگاه در هر فرصت مناسب ( و يا تنگنا !) منطقه بازي را عوض نموده و يا تدارك حمله مي بينند!؟)

كلك اروپائي – اروپائي ها ( بخصوص آلماني ها ) عملي مثل دست رشته انجام مي دهند كه چيزي شبيه وقت كشي ايراني هاست ولي خيلي سريع !!؟ البته آنها بدنبال توپ نمي دوند و فقط در محلهاي خلوت توپ را بسرعت و بيهوده پاسكاري نموده و يكمرتبه حريف را غافلگير مي كنند . حتي در محلهاي شلوغ هم مي توانند بسرعت با پاسهاي تند و تقريباً بدون مكث ، حريف را ميخكوب نموده و غافلگير كنند. آنها ( مخصوصاً اسپانيائي ها ) قادرند توپ را بدون مكث پاس داده ، تمركز و قدرت تصميم گيري و زمان و مكان و حتي حس جهت يابي بازيكن تيم مقابل را مختل كنند.

5- حساسيت حالت و چگونگي بازيكن

شاخص محرز اين ويژگي ، فوتبال مكزيك است. مكزيكي ها مثل مار به خود ميپيچند و خودشان را بر روي مسير و حركت توپ منطبق مي كنند! شايد بهتر باشد بگوئيم مكزيكي ها فوتبال نمي كنند بلكه مانند ماهي كه به طعمه دائماً تك ميزند ، دائماً توپ را شكار مي كنند!

آنها عليرغم شكار و تصاحب فراوان توپ! قادر به استفاده از آن نيستند مگر وقتيكه شكار روي خط دروازه باشد! ( يا خيلي نزديك به آن ) تا توپ در كمترين زمان ممكن گل شود!؟

اگر بشود مسير حركت توپ

و بازيكنان مكزيكي را با

نمودار نشان داد ، شكل هر

دو نمودار تقريباً يكي است!؟

(
شماي فوق مربوط به مسابقات

كنفدراسيونهاست كه اخيراً در

آلمان انجام شد.)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از عملکرد این سایت ورزشی موفق هستید؟
    از این سایت ورزشی رازی هستید ?
    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 49
  • بازدید کلی : 858